Bengt Forsberg

18 februari 1938

Mitt namn är Bengt Forsberg och jag är 18 år. Jag bor ganska så centralt i Stockholm. Jag har bott här så länge jag kan minnas och jag vantrivs något enormt. Kanske för att jag föddes i en sån rik familj och alltid har haft turen att få ha mat på bordet. Något en del av mina kompisar saknat, så jag är verkligen ytterst tacksam av vad jag har och fått.

Min far är anledningen till att jag alltid haft mat på bordet och att jag fick den bästa möjliga utbildningen som ung. Han ägde nämligen en fabrik som sålde krigsmaterial till den svenska armen, han var grundaren av fabriken för den delen också. Så pengar var inget problem om vi säger så.  Där på fabriken var han djupt respekterad vilket inte så så konstigt så snäll och hjälpsam han alltid varit.

Min far blev dessvärre svårt sjuk för cirka 2 år sedan och lades in på sjukhus. Men det fanns inget de kunde göra, han dödsförklarades den 7/3- 1936. Detta tog väldigt hårt på mig och mina 2 bröder. Far hade uppfostrat oss alla 3 i stort sett helt själv eftersom min mor lämnade far när jag bara var några månader gammal och jag var den förstfödde av oss 3.

Jag kommer aldrig glömma den dagen jag tog farväl av min far på sjukhussängen. Det var väldigt känslosamt stund och fast han var den sjuke av oss så var han ändå den starkare. Han berättade hur jag skulle bära mig åt här i livet men det jag framförallt kommer ihåg att han sade var att han ville att jag skulle ta över fabriken när han dog. Och det var det som var själva problemet. Hur underbart bra jag än haft i livet med utbildning, mat och med mera. Så har jag ändå alltid känt att det har varit något som fattas. Och det är action och äventyr, och de kan jag inte få på fars fabrik. Så jag är rädd att jag inte kan förverkliga fars dröm. Jag måste följa min egen och den är inte här i Stockholm.

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Hannah Becher
    Apr 25, 2012 @ 07:49:51

    Det var väldigt tråkigt, med din far. Jag beklagar sorgen. Det är också synd att det ska behöva sätta dig i denna position. Finns det ingen annan som kan ta över fabriken istället? Hur har det gått för dina två bröder efter bortgången, kan de kanske ta hand om fabriken?

    Hannah Becher, 15

    Svara

Kommentera

