London, sömnbrist och ”Fred i vår tid”

London är otroligt, otroligt stort, otroligt spännande, otroligt imponerande och otroligt smutsigt. Men jag börjar bli van och det som är spännande är definitivt tillräckligt spännande för att man ska kunna ha överseende med de smutsiga gatorna.

Jag får lära mig allt möjligt nytt om journalistik och trots att det känns som att jag inte ens har tid att sova och att jag nästan alltid gäspar så känns min väg till journalist kortare för varje dag. När jag inte studerar är jag på farbrors kontor och iakttar flitigt varenda steg han och hans kollegor gör. John och jag brukar säga att sova kan man göra i graven.

Just det, John studerar också till journalist och eftersom att han har kontakt med farbrors familj så får han hjälp av farbror, precis som jag. John påminner lite om Sven, fast ändå inte…

Mina två kusiner Steven och Alice är otroligt söta och faster Mary är hur trevlig som helst. Under middagarna berättar farbror om vad som händer i Europa – och det är inte lite. Tyskland har gått in med trupper i Sudetlandet efter en överläggning med en massa ledare i Europa, dock inte Tjeckoslovakiens ledare som man kan tycka borde ha haft mest att säga till om. Efter överläggningen kom premiärminister Chamberlain hem till Storbritannien och förklarade att vi nu har ”fred i vår tid”. Knappast. För en vecka sedan förstördes i hela Tyskland en massa affärer, hus och andra byggnader, alla ägdes av judar. Till och med synagogor förstördes. Vi har inte fred.

Vart allt kommer leda till vet jag inte. Kommer detta få fortsätta i Europa? När kommer någon ingripa på riktigt? Kommer någon ingripa på riktigt? Vad är det ens som händer?

Jag har det bra här i London i alla fall, trots allt mörker finns det några lampor som fortfarande lyser, men kommer det fortsätta vara så? Ja, jag överreagerar säkert bara, varför skulle någon vilja skada oss, vi har inte gjort något.

Hade judarna gjort något?

15 november 1938 

Kommentera

